VIAŢA OMULUI IN EVUL MEDIU

În Evul Mediu timpuriu, din punctul de vedere al Bisericii, omul este o fiinţă slabă, viciată, degradată ca urmare a păcatului originar, dar, în opoziţie cu această părere, se situează idealul nobililor războinici, care căutau exaltarea corpului prin toate căile şi mijloacele şi această tendinţă câştigă tot mai mult teren, impunând atenţiei problemele de zi cu zi ale omului medieval.
Faţă de antichitatea romană, viaţa privată devine un factor primordial al civilizaţiei şi oricât s-au chinuit noile regate barbare, statornicite pe teritoriul fostului imperiu roman, să imite societatea romană atât la nivelul instituţiilor, cât şi la cel al structurilor sociale, ele se lovesc de un eşec. Pretutindeni, de la Curte până la cel mai umil funcţionar, de la grupurile profesionale la cele religioase, de la oraş la ţară, în prim plan apar persoanele  şi spaţiile private. Până şi averea devine o chestiune privată, iar individul caută să privatizeze totul.
Dacă în Evul Mediu oamenii se acomodau mai greu, dar adesea mai sănătos decât noi, cu zilele şi anotimpurile, în schimb, aveau efectiv mai mult de suferit datorită felului încă sumar în care fusese rezolvată problema distanţei şi a transporturilor. În secolul al XIII-lea, drumurile erau în general sigure, cu excepţia perioadelor de război. Încă din perioada romană se construiseră drumuri rezistente, dar, în perioadele de criză, întreţinerea acestora fusese neglijată şi îndată ce venea ploaia ele deveneau atât de greu practicabile, încât traficul carelor trebuia să se întrerupă. Mai practicabile decât căile terestre, mai ales pentru transportul materialelor cu greutate mare, erau cursurile de apă
În ceea ce priveşte mijloacele de transport, ele nu foloseau atunci nimic din forţa mecanică, utilizându-se doar forţa vântului pentru deplasarea corăbiilor pe mare, dar pe râuri era folosită forţa umană sau animală. Toate transporturile continentale erau, în consecinţă, reglate de viteza de deplasare a omului sau a animalelor: cal, măgar, bou. pentru a rezuma, oamenii Evului Mediu, expuşi în mod direct condiţiilor naturale, le datorau acestora o serie de caracteristici: pe plan individual, dezvoltarea calităţilor fizice (robusteţe, rezistenţă) şi a celor morale aflate în legătură cu primele, o anumită asprime a existenţei, un ritm de viaţă care se conforma zilelor şi anotimpurilor.
Habitatul medieval ne este cunoscut datorită numeroaselor descoperiri arheologice şi pe baza acestora s-a putut delimita o tipologie a locuinţelor: ţărăneşti, nobiliare, mănăstireşti. Planul locuinţelor ţăranilor era extrem de simplu: o sală relativ mare, unde se lucra, se gătea, se mânca, se dormea. În jurul acestei case se aflau alte clădiri anexe: pivniţa, grânarul etc. Iluminarea acestor încăperi se făcea prin ferestre mici şi de obicei, în cazul donjoanelor senioriale, cu dublă funcţionalitate: asigurarea iluminatului şi elemente defensive (ambrazuri). Mobilierul unei case atât de simple cum era locuinţa mediavală este foarte sumar şi se reducea uneori la un pat şi o ladă, mobile cioplite grosolan din scânduri groase. La cei foarte săraci, patul este o ladă care se umplea cu fân, un sac umplut cu paie servind drept pernă la căpătâi. Casele bogate îşi completează interiorul cu tapiserii, care permit să se împrospăteze decorul căminului propriu şi, conform paravanelor japoneze, asigură crearea unor spaţii intime în sălile comune.
Costumul Evului Mediu derivă din costumele antice şi cele galice, de la care s-a păstrat în cazul bărbaţilor, pantalonul lung sau scurt, din pânză sau din piele tăbăcită, prinşi în talie printr-o centură. Îmbrăcămintea feminină a fost întotdeauna lungă; cea a bărbaţilor scurtă, exceptând situaţiile când era vorba despre costume de ceremonie sau liturgice, imitate după cele din antichitate. Îmbrăcămintea masculină se lungeşte către anul 1140, în ciuda criticilor, care considerau că este o modă efeminată. Între 1180-1340, costumul Evului Mediu a prezentat cea mai mare frumuseţe, provenită din simplitatea formelor şi din adaptarea perfectă la corpul uman, precum şi la materialele folosite: stofe groase sau fine, care erau lăsate să formeze pliuri.
Oamenii Evului Mediu făceau din produsele locale baza alimentaţiei lor zilnice. Acest lucru a stat la baza creării în fiecare regiune a unor preparate şi obiceiuri culinare. Alimentaţia orăşenilor s-a diversificat, pe măsură ce pieţele  urbane au fost aprovizionate de regiuni din ce în ce mai îndepărtate. Baza alimentaţiei pentru toate categoriile sociale, era constituită din pâine de grâu sau de secară, carne, vin, iar în locul cartofului indispensabil nouă, din mazăre şi bob. Vânătoarea era în acea perioadă un  mijloc deloc neglijabil de procurare a hranei pentru populaţia rurală. Se pare că, în cazul celor bogaţi, alimentaţia era bazată aproape în exclusivitate pe carne, şi că, în mediile modeste, se făcea abuz de slănină. Pentru "a digera" toată această carne, apare necesitatea de a folosi condimente, dintre care cele mai răspândite erau usturoiul şi muştarul, iar din perioada Cruciadelor, piperul, ghimberul, scorţişoara, aduse din Orient. În ceea ce priveşte listele de bucate, ne sunt cunoscute  cele ale splendidelor petreceri de la curţile senioriale, cu ocazia sărbătorilor, dar ne vom opri asupra meniului zilnic al unui ţăran. În 1312, în Normandia, pentru o zi de muncă se primeau următoarle alimente: o pâine, mazăre, trei ouă şi o bucată de brânză sau şase ouă fără brânză şi băutura atât cât aveau şi le făcea plăcere.
Sub imperiul influenţelor şi din dorinţa de a copia viaţa de curte romană, reprezentanţii regatelor barbare crează un adevărat cult pentru abundenţa alimentară, cult ce va fi părăsit, începând din secolul al X-lea, datorită intrării într-o perioadă extrem de impregnată de spiritul religios. Acest ideal alimentar carolingian a făcut obiectul unor reglementări impuse cu severitate călugărilor şi clericilor în secolul al XI-lea.
În aceste condiţii de viaţă longevitatea în rândul populaţiei era extrem de scăzută, mortalitatea mare datorându-se şi războaielor numeroase ale Evului Mediu timpuriu. În general, procentul de mortalitate infantil este extrem de ridicat: 45 %. La naştere, speranţa de viaţă poate fi apreciată la 30 de ani cel mult, iar longevitatea medie de 45 de ani la bărbaţi, dar numai de 30-40 de ani la femei, din cauza naşterilor imposibile sau a febrelor puerperale.
Ritmul timpului şi al vieţii
În Evul Mediu ziua începea, pentru clerici, la miezul nopţii, pentru ţărani o dată cu răsăritul soarelui. Contorizarea şi marcarea momentelor zilei era făcută, mai ales în oraşe şi în localităţile din preajma mănăstirilor, de clopotele bisericilor. Diviziunile timpului mai erau indicate prin repere alimentare (prânz sau cină, prandium sau cena). Calendarul medieval  era cel al sărbătorilor bisericeşti.. Anul începe de Crăciun, mai puţin anul liturgic al cărui ciclu de sărbători începe cu perioada de pregătire a Crăciunului. În ceea ce priveşte anul civil, fiecare are propriul său obicei: notarii de la Curtea Franţei şi cei din Ţările de Jos schimbau anul la Paşte, dar cum această sărbătoare este mobilă, unii ani au 13 luni, alţii 11 luni.
În familiile nobile se nota cu grijă ora naşterii copilului, pentru a i se putea face cât mai precis horoscopul. Un mare număr de miniaturi evlavioase, de basoreliefuri sau de vitralii care reprezintă Naşterea Fecioarei, a Sf. Ioan Botezătorul sau a vreunui sfânt, ne prezintă naşterea unui copil într-o familie nobilă. Educaţia dată copilului avea un caracter practic şi concret, orientat de mediul şi pentru mediul social în care trăia. La vârsta de 7 ani copilul era dat la şcoală - şcolile episcopale existau din secolul al VII-lea - iar de la 10 ani băieţii îşi începeau pregătirea militară, învăţând să călărească, să îngrijească un cal şi să mânuiască armele. După ce atingea vârsta de 14-15 ani, mergea la curtea unui prinţ, unde educaţia sa se perfecţiona într-o societate mai elegantă şi mai numeroasă. În sfârşit, tânărul era ridicat la rangul de cavaler, ceea ce nu se întâmpla fără a fi organizate petreceri.  Şi educaţia fetelor era orientată în sens practic, întrucât după căsătorie ea era cea care trebuia să conducă gospodăria. Pentru a face un tablou complet al educaţiei ar trebui să luăm pe rând fiecare categorie socială şi profesiune şi, de asemenea, fiecare nivel de bogăţie.
În Evul Mediu căsătoria era un act important din punct de vedere familial şi economic, în unele situaţii patrimonial şi, câteodată, politic. Potrivit tradiţiei romano-germanice, căsătoria implica două formalităţi civile: logodna şi căsătoria propriu-zisă. Logodna, constând esenţialmente într-o promisiune, într-un angajament care avea valoare juridică, era un contract încheiat între logodnic şi părintele sau tutorele fetei. A doua etapă, căsătoria propriu-zisă, consta în executarea contractului şi festivitatea nunţii. Cununia religioasă a fost stabilită ca obligatorie prin lege în anul 802 de către Carol cel Mare, dar cu toate acestea papii Nicolae I, Adrian II, au recunoscut şi după această dată legitimitatea căsătoriilor exclusiv civile. Dar începând cu secolul al X-lea, tribunalele ecleziastice şi-au asumat, efectiv o competenţă exclusivă în toate chestiunile care priveau căsătoria, inclusiv separarea soţilor, diviziunea bunurilor şi contestaţiile relative la dotă. Aşadar, de la această dată actul căsătoriei nu mai este doar un act civil, ci şi un act religios, un sacrament: căsătoria trebuia neapărat să aibă şi binecuvântarea bisericii - lucru ce era obligatoriu în Orientul creştin încă din secolul al IV-lea.
Situaţia sanitară din Evul mediu este destul de dificil de cunoscut, în lipsa unor informaţii precise  şi a statisticilor. Cu toate acestea ştim că mortalitatea infantilă era ridicată şi că, în această perioadă, condiţiile de viaţă erau destul de dure şi totuşi sănătoase. Parisul secolului al XIII-lea avea un număr mare de spitale, dintre care Hôtel-Dieu, care exista deja în secolul al IX-lea şi fusese reconstruit în secolul al XI-lea, era cel mai important. Personalul de la Hôtel-Dieu era format din călugări de ambele sexe, din preoţi şi servitori. Era mixt, deoarece erau acceptaţi bolnavii atât bărbaţi, cât şi femei. Ştiinţa medicală medievală se baza pe o tradiţie îndelungată: cea a medicilor greci, latini şi arabi. De la Salerno, renaşterea studiilor specializate s-a răspândit, în secolul al XIII-lea, la Bologna, Montpellier şi Paris.
În istoria socială a morţii, Evul Mediu a însemnat o creştinizare a morţii; după care, a urmat perioada unor etape succesive de desacralizare a reprezentărilor morţii. Această creştinizare însă n-a exclus permanentizarea unor credinţe şi practici păgâne, ca bocitul, ospăţul funebru, ideea revenirii spiritului celui decedat. Slujba religioasă, în biserică sau în casa celui decedat, pentru odihna sufletului şi iertarea păcatelor lui este de dată relativ recentă - din secolul al X-lea.
Mai apropiată decât ne imaginăm, în general, de unele aspecte ale vieţii noastre de astăzi, viaţa medievalilor impresionează prin vitalitatea sa, prin echilibrul său, prin magnifica civilizaţie pe care a produs-o şi prin calitatea umană deosebită a personalităţilor cărora le-a dat naştere: Sf. Geraud d'Aurillac, fraţii Chiril şi Metodiu (sec. XI), Sf. Norbert de Magdeburg (sec. XII), Sf. Elisabeta a Ungariei, Sf. Francisc din Assisi (sec. XIII) etc. Din punct de vedere social, viaţa medievală nu se desfăşoară în cadrul unor caste închise, într-o societate rigidă. Promovările sunt frecvente: individuale, datorate bisericii, ai cărei prinţi şi conducători provin din toate categoriile sociale (exemple în acest sens sunt un Suger, un Maurice de Sully, episcop al Parisului şi constructor al catedralei Notre-Dame, un Robert Sorbon), dar şi familiale, realizate în câteva generaţii şi datorate îmbogăţirii de pe urma negoţului şi a achiziţionării de pământuri nobiliare.
BIBLIOGRAFIE::
AUTORI:

Un comentariu:

  1. materialul este excelent, dar blogul este jenant iar autoarea blogului, probabil analfabeta. Daca ar fi dat cu nasul printr-o biblioteca afla despre Istoria vietii private si autorul ei (numele il voi lasa ca autoarea blogului sa il documenteze)

    dubito ergo cogito

    RăspundețiȘtergere

Despre seductie

“Seducţia nu-i un exerciţiu unilateral. Este dispoziţie şi predispoziţie (a celorlalţi). Este acţiune şi reacţie. Seducţia nu e un monolog în eter. Seducţia este un dialog. Nu ajunge intenţia de a seduce, ea nu se materializează dacă nu îţi iese în cale “victima” cu apetenţă latentă de a fi sedusă. Seducţia este chimie, la care ai nevoie de două substanţe care îşi împletesc puterile, slăbiciunile, aşteptările, proprietăţile.

Seducţia este o practică existenţială, involuntară, unisex. Este limbajul trupului însoţit de cuvinte frumoase, e căutarea domoală a atracţiei pentru ceea ce facem, pentru ceea ce suntem şi pentru ceea ce devenim în fiecare zi. Ne ambalăm defectele într-o poleială de virtuţi, ne ajustăm cromatic părul, ne parfumăm aura dimprejurul zâmbetului, ne ascuţim simţul umorului, de dragul a ceea ce citim în pupilele celorlalţi. Ne înveșmântăm trupul cu grijă la detalii şi ne educăm gestica pentru empatie. Ne compunem zâmbetul convenţional şi exersăm cu stoicism arta de a conversa cu elocinţă.


DeStIn

Nu vezi?... Dincolo de viata noastra de zi cu zi e dansul care ne-a indemnat pasii spre acelasi vartej, e imbratisarea care ne-a vindecat de singuratate si urat, e sarutul prin care am facut schimb de viata, e prima rochie pe care am dat-o jos pentru tine, e toata visarea si speranta pe care doi oameni simpli au pus-o intr-o iubire, e prima noapte stangace si minunata, e ultima noapte... cea mai grea. Dincolo de viata aceasta, se asterne una care o sa ne permita fericirea. Dragul meu, in viata asta sau in cealalta nu o sa ne multumim cu doua chipuri care se privesc in tacere, nestiindu-si ce sa-si spuna. O sa ne iubim, doar noi stim cum... Iti promit... Destinul tau intotdeauna se tine de cuvant.

NU TE INDRAGOSTI DE DRAGOSTE

NU TE INDRAGOSTI DE DRAGOSTE ! asa mi-a spus odata cineva, indragosteste- te de cineva care sa te iubeasca, care sa te astepte, care sa te inteleaga chiar si la nebunie, de cineva care sa te ajute, sa te ghideze, sa fie speranta ta, sa fie totul ptr tine. indragosteste te de cineva care sa nu te tradeze, care sa-ti fie fidel, care sa viseze impreuna cu tine, la felul tau de a fii, la spiritul tau. indragosteste-te de cineva care sa te astepte pana la final, care sa fie exact asa cum nu te-ai asteptat, cum nu ai sperat. indragosteste-te de cineva care sa sufere alaturi de tine, care sa rada alaturi de tine, care sa te imbratiseze cand ai nevoie. indragosteste-te de cineva care sa se intoarca la tine dupa o cearta. indragosteste-te de cineva care te iubeste._ “nu te indragosti de dragoste”._ e atat de usor de spus…

iubitule,

Iubirea pentru mulţi este un joc, este uşurinţa care accelerează timpul; pentru alţii este construire, este îndatorirea care umple orele. Perspectiva Iubirii este foarte diferită de la persoană la persoană, cât de multiformă este aspectul său în diferitele etape ale vieţii: tinerii se iubesc cu o Iubire totală şi totalizantă, urlată şi chiar ostentată care anulează orice alt sentiment şi face orice altceva să fie de prisos şi puţin interesant. Persoanele ceva mai mature se iubesc cu o Iubire mai silenţioasă, făcută din mici lucruri, din căldura împărtăşirii de gesturi şi cuvinte, din frumoasa continuitate de zi de zi care încălzeşte inima.

Ingerasii mei din cer

"Dacã vei rosti numele copilului meu, poate cã voi plange. Dacã nu il vei pomeni, mi se va frange sufletul."
"Nicio talpã nu este atat de micã, incat sa nu lase nicio urmã, pe lumea asta!"
"Da-mi Doamne, Puterea de a accepta ceea ce nu pot schimba, Curajul de a schimba ceea ce imi sta in putinta si Intelepciunea de a face diferenta intre ele!"
A iubi înseamnă, poate, a lumina partea cea mai frumoasă din noi! (Octavian Paler)
Crestini fiind, nu moartea trebuie sa ne sperie, dar despartirea inca n-a putut fi
suportata de nimeni mai usor, chiar stiind ca e doar temporara !
Se spune ca suferinta prea mare a celor dragi ramasi nu are darul de a ajuta prea mult pe cel plecat pe drumul lui spre nemurire.
Pastrarea nestearsa si vie in timp a amintirilor inteteste durerea, dar o face paradoxal, mai suportabila, aici unde uitarea nu mai poate sterge nimic din
miracolul trait imreuna